Bienala ”Lascăr Vorel”

Despre Bienală

Specificul muzeului din Piatra-Neamţ este accentuat de prezenţa pe simeze a artiştilor nemţeni care, încă din sec. al XIX-lea până în prezent, s-au remarcat în mişcarea artistică naţională şi europeană. Dintre aceştia se distinge numele lui Lascăr Vorel (1879-1918), pictor cu viziune, stil şi tehnică originale, format în ambianţa şcolii artistice germane a începutului de secol XX.
Provenind din cunoscuta familie de intelectuali Vorel, din Piatra-Neamţ, artistul s-a afirmat atât în pictura în ulei cât şi în grafică, expunându-şi opera la München alături de creatori proeminenţi şi în ţară, în cadrul expoziţiilor Tinerimii Artistice din Bucureşti.
Muzeul de Artă din Piatra-Neamţ deţine cea mai mare parte a lucrărilor reprezentative din creaţia lui Lascăr Vorel aduse în ţară în 1918, după moartea artistului. Acestea au fost achiziţionate de la urmaşii familiei şi o mare parte sunt expuse permanent.
La cunoaşterea şi omagierea lui Lascăr Vorel, acest pictor şi grafician cu o personalitate profund originală, unul dintre cei mai inventivi expresionişti români din perioada interbelică, contribuie şi desfăşurarea la Piatra-Neamţ a proiectului cultural Bienala de Artă Plastică „Lascăr Vorel”.
Manifestare artistică de amploare naţională, definită ca una dintre expoziţiile concurs majore din ţară, Bienala „Lascăr Vorel” a debutat la Piatra-Neamţ în anul 1970, ca un festival organizat în scopul cunoaşterii plasticienilor consacraţi şi a confruntării lor cu publicul. Destinat artiştilor profesionişti, membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România, festivalul a devenit încă de la prima ediţie (Organizatorii primei ediţii au fost: Comitetul Judeţean de Cultură şi Artă şi Uniunea Artiştilor Plastici din România din România – Cenaclul din Piatra-Neamţ) un eveniment artistic apreciat, sălile de expoziţii devenind neîncăpătoare pentru numărul mare de participanţi.
În prefaţa catalogului primului festival, desfăşurat între 15-30 august 1970, se menţiona: „Iar dacă unui asemenea act de cultură alăturăm numele lui Lascăr Vorel, nu încercăm decât un pios omagiu în amintirea unui mare artist şi a unui deschizător de drumuri, care până în ultimele momente ale vieţii s-a simţit legat de meleagurile copilăriei”.
Programul primei manifestări naţionale a cuprins: vernisajul expoziţiei „Lascăr Vorel”; vernisajul a 22 de expoziţii personale şi dezbateri pe marginea conţinutului şi valorii artistice a lucrărilor expuse.  Începând cu ediţia a IV-a, organizată în 1976, Bienala de Artă Plastică „Lascăr Vorel” a cuprins expoziţii tematice, reproduceri de artă, expoziţii cu lucrări ale artiştilor plastici amatori din judeţul Neamţ, un simpozion în cadrul căruia s-a omagiat opera pictorului Lascăr Vorel.
După o întrerupere de peste două decenii, Bienala a fost reluată în octombrie 1997, ca un proiect cultural-artistic al cărui titular a fost mereu Muzeul de Artă Piatra-Neamţ, cu prezenţe artistice profesioniste, recompensate cu premii. Din juriu au făcut parte artişti plastici de renume şi critici de artă.
Şi cu acest prilej s-a evocat personalitatea lui Lascăr Vorel, pictorul a cărui scurtă carieră artistică a fost marcată de expresionism.
Spaţiile consacrate evenimentului artistic au fost diferite, datorită numărului mare de lucrări şi genurilor artistice diverse (pictură, grafică, sculptură, artă decorativă). Astfel, la Galeriile de Artă ale Filialei Neamţ a U.A.P. a fost expus cel mai mare număr de picturi şi sculpturi, la Muzeul de Artă, în sala destinaţiilor temporare, au figurat pe simeze lucrările de grafică şi la Galeriile „Lascăr Vorel” s-a organizat o expoziţie de pictură. Următoarele ediţii ale Bienalei „Lascăr Vorel” s-au desfăşurat exclusiv în spaţiile Complexului Muzeal Judeţean Neamţ – în incinta Muzeului de Artă Piatra-Neamţ, ediţiile din 1999, 2001, 2003, 2005, 2009 şi în sălile rezervate manifestărilor temporare la Muzeul de Istorie şi Arheologie Piatra-Neamţ, în 2007 și 2011.
A fost remarcabilă participarea din ce în ce mai numeroasă a artiştilor din toate zonele ţării (Numărul acestora ajungând de la 87 în 1997, la peste 200 în 2011), creatori din generaţii diferite, cu pregătiri diferite şi cu viziuni variate asupra limbajului operei de artă.

Sursa: http://www.muzeu-neamt.ro/activitati/activitati-cultural-stiintifice/bienala-lascar-vorel.html

De prin `97

2

2

1

1

6

6

5

5

4

4

3

3

Ediția a XII-a 2011

Premiile Bienalei 2011

Premiul „Vorel”: Atena Elena Simionescu

Premiul pentru Pictură: Constantin Tofan

Premiul pentru Grafică: Kálmán Enikö

Premiul pentru Sculptură: Onisim Colta

Premiul UAPR: Felix Aftene

Premiul Special al Juriului: Dinu Huminiuc

Premiul Special al Juriului: Violeta Dinu

 

premii poze

nom poze

Imagini Vernisaj

Texte critice

Evenimentul cultural aflat la cea de-a XII a ediție, Bienala Națională de Artă “Lascăr Vorel” reunește sub semnul libertății de expresie și exprimare artistică lucrări de pictură, grafică și sculptură, opere ale artiștilor plastici din importante centre culturale ale țării. Eterogenă în conținut, expoziția bienalei întrunește lucrări ale artiștilor plastici din România, reprezentanți ai diferitelor generații, cu preocupări dintre cele mai diverse și de substanță, vizând genuri artistice care definesc abordări vizuale începând cu zona tradiționalului, informalului, sau postări în zona postmodernismului.

Continuitatea este cuvântul de ordine după care organizatorii se orientează în derularea acestui eveniment, meritorie fiind contribuția reprezentanților Fundației “Vorel”, Consiliului Județean Neamț, Uniunii Artiștilor Plastici, Muzeului de Artă și Muzeului de Istorie din Piatra-Neamț. Totodată nu putem să neglijăm rolul sponsorilor, prin care evenimentul în cauză câștigă și va câștiga în prestanță, facilitând totodată calitatea organizatorică, prin premiile acordate și mediatizarea la care și-a adus contribuția și mass-media nemțeană. Fără lăudabila implicare a iubitorilor de frumos și a creatorului, evenimentul nu ar fi existat iar ținutul nemțean ar fi fost mai sărac, mai puțin informat din perspectiva accesului direct la creația artistică din România. La cât mai multe ediții în favoarea actului artistic de bună calitate!

Prof.dr. Constantin Catargiu

Un brand cultural pentru România:
Bienala Naţională de Artă “Lascăr Vorel”

Devenită un eveniment de referință în spațiul românesc al artelor plastice, ediția a – XII – a a Bienalei “Lascăr Vorel” reunește la Piatra Neamț creațiile artistice ale unui număr impresionant de artiști din întreaga țară. Faptul că de la o ediție la alta numărul participanților și al creațiilor acestora sporesc, spațiile devenind aproape neâncăpătoare, dovedește încă o dată, dacă mai era cazul, importanța deosebită a evenimentului.

Trebuie să remarcăm încă de la început că Bienala “Lascăr Vorel” are cea mai mare longevitate din cadrul manifestărilor colective de artă cu caracter național, care încă se mai desfășoară azi.

Efortul organizatorilor este pe măsura evenimentului. Asigurarea gratuită a transportului tur – retur a lucrărilor pentru expoziție, asigurarea unui cadru expozițional de ținută, asigurarea fondurilor pentru premiile pe secțiuni și premiile speciale, tipărirea materialelor promoționale și a catalogului, precum și panotarea și prezentarea lucrărilor pe simeze, sunt doar o parte din aceste eforturi.

Fundația “Vorel” în colaborare cu Filiala Piatra Neamț a Uniunii Artiștilor Plastici din România, sprijiniți de Muzeul Județean, au reunit pe simezele acestuia creații artistice din ultimii doi ani, din domeniile picturii, graficii și sculpturii.

Expoziția se constituie într-o mărturie a potențialului creator ce animă artiștii din toate zonele geografice ale țării. Participă reprezentanți de seamă ai filialelor U.A.P.R. din Botoșani, Iași, Neamț, Bacău, Galați, Brăila, Tulcea, Constanța, București, Pitești, Vâlcea, Ploiești, Sibiu, Mureș, Timișoara, Arad, Oradea, Cluj, Maramureș, Alba, Bistrița, care onorează solemn acest eveniment.

Diversitatea stilistică, abordările novatoare, particularitățile de limbaj ce-l individualizează pe fiecare creator dezvoltă un dialog viu, amplu, cu nebănuite resurse de exprimare plastică, conferind bienalei acel magnetism atât de necesar interferențelor creatoare ale participanților.

Prin calitatea profesională și ținuta estetică, prin discursul vizual și încărcătura semantică a lucrărilor artistice prezentate în expoziție, Bienala “Lascăr Vorel” se înscrie cu certitudine în rândul manifestărilor eveniment ce marchează cultura și arta europeană din primul deceniu al mileniului III.

Nicolae Suciu – pictor

Bienala Lascăr Vorel – longevitate și valoare

Ajunsă la cea de a douăsprezecea ediție, Bienala de Artă Lascăr Vorel generează inevitabile nostalgii. Primele ediții din anii anterevoluționari, marcate de prezența în jurii a unor artiști notorii originari din Piatra Neamț sau doar stabiliți la Piatra Neamț au însemnat, de fapt, o relansare a artiștilor locali, angajați într-o competiție valorică unde din ce în ce mai multe nume cu greutate în arta românească contemporană au ținut să fie prezente. Doamnele Iulia Hălăucescu, Simona Vasiliu Chintilă, criticii de artă Amelia Pavel și Marina Preutu, Gheorghe Bunghez și semnatarul acestor considerații au făcut din Bienală, alături de alte nume sonore în plastica românească, un eveniment ce a depășit, în timp, inevitabilul complex al provinciei.

Cea de a XII-a Bienală, deschisă la Muzeul de Istorie, după precedentele succese unde Fundația Lascăr Vorel a avut un rol moral și spiritual decisiv, continuă un parcurs stenic și onorat de o prezență din ce în ce mai reprezentativă pentru starea și evoluția artelor românești contemporane. Varietatea propunerilor artistice, calitatea acestora, au generat o simbioză între generații, fiecare artist selectat fiind motivat de nevoia de afirmare – în special tinerii creatori –, dar nici consacrații nu au ezitat să prezinte lucrări care să-i definească cât mai convingător. Evident că o asemenea ofertă, diversă stilistic și omogenă valoric, impune riguroase criterii estetice și eliminarea cu totul judecății de gust în favoarea judecății estetice.

În ansamblu, temporara republică a artelor, a oferit unui public fidel și interesat, un veritabil spectacol vizual, diversitatea de opțiuni stilistice fiind premisa unui înalt nivel de interes și de subiective opțiuni. Prezența în juriul Bienalei a unor universitari de renume, cum ar fi Constantin Catargiu sau Nicolae Suciu și alții asemenea a ridicat ștacheta exigențelor valorice în beneficiul unor elective aprecieri colective sau individuale. Spațiul de expunere a fost, desigur, neîncăpător în raport cu numărul de lucrări trimise spre jurizare și a determinat o prealabilă selecție, urmată de aceea, mult mai complexă, a lucrărilor admise în expoziție. Asemenea realitate confirmă notorietatea de care se bucură bienala nemțeană, așteptările artiștilor interesați de locul pe care-l ocupă în mentalul publicului și al criticilor și istoricilor de artă.

Configurația sălilor de expunere a permis structurarea pe genuri artistice, dar nu au lipsit inserțiile sculpturii, de pildă, în contextul sălii centrale, unde pictura a dominat. Trebuie însă subliniată fără echivoc oferta graficienilor din rândul cărora s-a detașat Atena Simionescu, artist și universitar a cărei creație circulă în țară, dar și în tot spațiul cultural european. Faptul a avut în anii tineri numeroase contingențe cu Piatra Neamț, satisfacția pietrenilor a fost cu atât mai mare. Modernitatea tipului său de expresie, vivacitatea traseelor grafice, motivate de o veritabilă filosofie a simbolurilor îngemănate, a metaforei plastice și a ductului seducător, iată motivații imediate pentru importantul premiu ce poartă numele lui Lascăr Vorel. Tot din sfera graficii a alb-negrului s-a detașat și Suzana Fântânaru, precum și mai tânăra Kalman Eniko, cea care a obținut premiul pentru grafică.

Cunoscutul și apreciatul pictor Constantin Tofan, universitar notoriu care conduce Filiala Iași a Uniunii Artiștilor Plastici, a fost desemnat unanim pentru Premiul pentru Pictură. Accesul artistului la ideea de structură, la arhitecturi imaginare prin desprinderea de realul tangibil în favoarea unor ficționale realități confirmă o vocație și o carieră ajunsă acum la zenit. Tot școlii ieșene îi aparține și mai tânărul nostru confrate Felix Aftene, artist deschis către pulsiunile intime ale imaginației unde suprarealul generează universuri paralele. Impecabil din perspectiva stilului și a soluțiilor originale, el a devenit deja un reper al modernității mereu în mișcare axiologică.

Sculptura, variată și consonantă cu spiritul timpului, face din volumele încărcate de sens nu atât volumetrii robuste, ci doar note de jurnal intim unde formele, efilate sau plate, permit inserturi de alte materiale, ceea ce primează fiind ideea și sensul polisemantic al metaforei. Nu întâmplător, Onisim Colta, artist titrat și cu o bună recunoaștere națională și europeană a reținut îndelung interesul privitorilor. Arta lui ține de gravitatea unor concepte cu care operează în planul înnobilării mesajului spiritual spre a comunica câte ceva despre om și univers, individ și colectivitate, comunicare și însingurare…

Cu reală satisfacție am identificat în ansamblul compozițional al selecției lucrări semnate de Violeta Dinu, artist care face din dialogul cu natura și cu ea însăși un colocviu despre natură și spirit, universul formelor materiale și visarea ca propensiune către ideal. La rându-i, Dinu Huminiuc, pictor și grafician deopotrivă, valorifică prin inteligența plastică de care dispune o relație dintre dimensiunea bizantină a scenelor religioase și sintezele unor compoziții reflexiv desprinse de contingent.

Privită desigur prin ecranele subiectivității care se dorește obiectivată, constatăm cu satisfacție că ediția din acest an a Bienalei Lascăr Vorel are dimensiunea unui eveniment național prin cuprindere românească și europeană prin vocație creatoare. Ideea de valoare aidoma au confirmat-o artiștii și un public pietrean care nu se dezminte în statornicia cu care știe să facă din cultură, permanent, un act de normalitate…

Valentin Ciucă

Sursa: https://plantavorel.ro/ro/bienala-2011/index.html

Ediția a XI-a- 2009

Premiile Bienalei 2009

Marele Premiu: Mihai Chiuaru

Premiul pentru Pictură: Ștefan Potop

Premiul pentru Sculptură: Traian Moldovan

Premiul pentru Grafică: Dumitru Bostan

Premiul pentru Grafică: Mihail Voicu

Premiul Special al Juriului: Ilie Bostan (premiu susținut de „SCCCPM Plantavorel SA”)

Premiul Special al Juriului: Leonard Ghiță (premiu susținut de „Petrocart SA”)

Premiul Special al Juriului: George Romilă (premiu susținut de Filiala Bistrița a UAPR)

Premiul Special al Juriului: Dana Acea (premiu susținut de Filiala Bistrița a UAPR)

Premiul Special al UAPR: Marcel Lupșe

Sursa: https://plantavorel.ro/ro/bienala-2009/index.html

Lucrări premianti

12lupse_marcel_flori_de_descant_jpg

12lupse_marcel_flori_de_descant_jpg

11acea_dana_rosu_100x100_jpg

11acea_dana_rosu_100x100_jpg

10romila_george_secerisul_gravura_85x56_jpg

10romila_george_secerisul_gravura_85x56_jpg

09ghita_leonard_tangente_u-p_116x90_jpg

09ghita_leonard_tangente_u-p_116x90_jpg

08bostan_ilie_pescar_bronz_37x18x15_jpg

08bostan_ilie_pescar_bronz_37x18x15_jpg

07voicu_mihail_clopot_m-h_55x45_jpg

07voicu_mihail_clopot_m-h_55x45_jpg

06bostan_d_jpg

06bostan_d_jpg

05bostan_d_jpg

05bostan_d_jpg

04moldovan_traian_cascada_mixta_42x22x30_jpg

04moldovan_traian_cascada_mixta_42x22x30_jpg

03potop_stefan_onu_u-p_65x65_jpg

03potop_stefan_onu_u-p_65x65_jpg

01chiuaru_mihai_capriciu_a-p_100x150_jpg

01chiuaru_mihai_capriciu_a-p_100x150_jpg

Lucrări Nominalizate

aftene_felix_paznicul_viselor_a-p_100x100_jpg

aftene_felix_paznicul_viselor_a-p_100x100_jpg

agache_grigore_spiritele_zidului_dreapta_a-p_1003x100_jpg

agache_grigore_spiritele_zidului_dreapta_a-p_1003x100_jpg

agache_grigore_spiritele_zidului_stanga_a-p_1003x100_jpg

agache_grigore_spiritele_zidului_stanga_a-p_1003x100_jpg

antonescu_alexandru_lastari_u-p_46x100_jpg

antonescu_alexandru_lastari_u-p_46x100_jpg

chira_adrian_aproape_pictura_u-p_100x120_jpg

chira_adrian_aproape_pictura_u-p_100x120_jpg

constandache_eduard_homo_sapiens_sapiens_bronz_14x19x17_jpg

constandache_eduard_homo_sapiens_sapiens_bronz_14x19x17_jpg

dican_gheorghe_deal_u-p_100x100_jpg

dican_gheorghe_deal_u-p_100x100_jpg

filimon_constantin_copac_u-p_55x40_jpg

filimon_constantin_copac_u-p_55x40_jpg

filimon_constantin_furia_apelor_u-c_55x40_jpg

filimon_constantin_furia_apelor_u-c_55x40_jpg

huminiuc_dinu_androgin_1_a-h_70x50_jpg

huminiuc_dinu_androgin_1_a-h_70x50_jpg

huminiuc_dinu_androgin_2_tus_70x50_jpg

huminiuc_dinu_androgin_2_tus_70x50_jpg

lucaciu_adriana_evocare_m-p_100x80_jpg

lucaciu_adriana_evocare_m-p_100x80_jpg

marciuc_pompiliu_cal_de_mina_laviu_pe_hartie_62x73_jpg

marciuc_pompiliu_cal_de_mina_laviu_pe_hartie_62x73_jpg

marciuc_pompiliu_dialog_laviu_pe_hartie_60x70_jpg

marciuc_pompiliu_dialog_laviu_pe_hartie_60x70_jpg

muresan_gheorghe_poarta_lemn_90x60x37_jpg

muresan_gheorghe_poarta_lemn_90x60x37_jpg

petrescu_petru_poarta_paradisului_m-p_70x120_jpg

petrescu_petru_poarta_paradisului_m-p_70x120_jpg

poenaru_carmen_rupestra_u-p_100x100_jpg

poenaru_carmen_rupestra_u-p_100x100_jpg

purcaru_sorin_george_poarta_clopotaresei_inox_67x150x56_jpg

purcaru_sorin_george_poarta_clopotaresei_inox_67x150x56_jpg

ulian_vasile_doru_deal_cu_bolovani_u-p_40x94_jpg

ulian_vasile_doru_deal_cu_bolovani_u-p_40x94_jpg

ulian_vasile_doru_dimineata_u-p_92x92_jpg

ulian_vasile_doru_dimineata_u-p_92x92_jpg

vadana_gheorghe_de_veghe_u-p_100x100_jpg

vadana_gheorghe_de_veghe_u-p_100x100_jpg

Imagini Expoziție

dsc_1861_jpg

dsc_1861_jpg

dsc_1862_jpg

dsc_1862_jpg

dsc_1892_jpg

dsc_1892_jpg

dsc_8502_jpg

dsc_8502_jpg

img_9980_jpg

img_9980_jpg

img_9982_jpg

img_9982_jpg

Imagini Vernisaj

dsc_8649_jpg

dsc_8649_jpg

dsc_8658_jpg

dsc_8658_jpg

dsc_8682_jpg

dsc_8682_jpg

dsc_8691_jpg

dsc_8691_jpg

dsc_8700_jpg

dsc_8700_jpg

dsc_8704_jpg

dsc_8704_jpg

dsc_8720_jpg

dsc_8720_jpg

Texte critice

Evenimentul ca premisă a perenității

Cu fiecare nouă ediție a Bienalei Lascăr Vorel de la Piatra Neamț, sentimentul de nobilă transformare a acestui eveniment intrat în conștiința artiștilor din toată țara și a publicului, nu doar nemțean, reconfirmă generozitatea proiectului inițiatorilor și impactul major, tonifiant spiritual, identificat în plan local și în rezonanțele cu caracter național. Alături de prestigiosul Festival inițiat cu mulți ani în urmă de Teatrul Tineretului, de atât de necesarele și strălucitele Vacanțe Muzicale, Bienala s-a definit de la început ca un eveniment marcat de valoare și perenitate. Primele ediții nu au exlus, desigur, momentele de tatonare, de căutări ale unui specific. Prezența din ce în ce mai variată și de înaltă anvergură valorică a artiștilor nemțeni și a tinerilor în general, a devenit o amprentă și s-a convertit cu timpul într-o certitudine. Evenimentul a interesat la nivel național și, prin amplitudine, a depășit rapid complexul provinciei și s-a înscris firesc în orizontul întâlnirii cu valorile marcante ale artelor vizuale contemporane de pretutindeni. Profesionalizarea din mers a organizatorilor, rigoarea și competența juriilor, selecțiile din ce în ce mai aplicate și riguroase, reacția unui public emancipat cu fiecare nouă ediție au constituit argumentele definirii Bienalei Lascăr Vorel ca una dintre manifestările majore din Moldova și nu numai, înlesnind posibilitatea înscrierii ei în circuitul european al dialogului artistic. În plus, prin din ce în ce mai frecventa prezență a artiștilor tineri la Bienala nemțeană, se poate stabili un racord onorant cu ceea ce numim adesea artele spectacolului vizual.

Primele ediții axate în general pe numele de mare circulație în epocă, cu timpul, alături de consacrații și seniorii artelor vizuale au fost acceptați, potrivit unor opțiuni nonconformiste, democratice și cei din generația nouă a tinerilor absolvenți de institute de artă sau chiar a studenților dotați cu autentică vocație creatoare. S-a aplicat, fără a fi definit ca atare, principiul Junimii ieșene: intră cine vrea, rămâne cine poate… Într-o expresivă reformulare se poate accepta varianta: intră cine poate (în sens valoric) și rămâne cine vrea… juriul și, evident, publicul. Emulația pare a fi o dominantă, o direcție axiologică, iar principiul primus inter pares poate fi oricând un instrument de evaluări de context și de direcție.

Ediția din acest an, asemenea și totuși altfel decât altădată, a generat un aflux de propuneri de participare încât juriul, patronat de Președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România, Dumitru Şerban și ceilalți membri notorii, a trebuit, după lungi dezbateri să stabilească, condiționați de limitările spațiului de la Muzeul de Artă, renunțarea la unele opere, în favoarea altora care au intrat în expunerea finală. În alte orizonturi culturale se practică selecții încă și mai severe, dar se utilizează, compensativ și formula expozițiilor libere de constrângătoare norme de jurizare. La Neamț au existat, obligați de limitele spațiului de expunere, nu atât refuzuri, cât regretabile eliminări ale unor opere cu adevărat meritoase, dacă nu chiar valoroase. Această concentrare de opere pe metru pătrat a definit o atmosferă densă de culoare, de modernitate în cheia zilei și altele încărcate cu greutatea unei premature clasicizări. Spectacolul fiecărei săli de expunere este atât de concentrat încât ai sentimentul unui veritabil compendiu de artă românească contemporană, unde principiul libertății interioare și de expresie nu este îngrădit decât de propriile limite. Pictura de atmosferă, de atitudine socială, de dialog intim cu provocările realului, gestualismul unor arhitecți ai haosului, febrilitatea și spontaneitatea impresionistă, accesul la conceptualism, la arta brută pare o ofertă supradimensionată care conduce la un firesc gest de autoapărare. Sculptura în lemn sau metal, în marmură stilizează forma până la atingerea nivelului de abstract și simbolic, fiind expresia unei forma mentis din ce în ce mai adaptată limbajului modern. Tot astfel, tehnicile grafice fac din alb-negru o pledoarie pentru vitalitatea semnului, fie că derivă din tradiția interbelicului fie din soluțiile aleatorii ale lettreismului.

Laureații Bienalei, prea puțini în raport cu operele ce trebuiau recompensate premial, remarcabili și performanți fac din excelență virtutea unui traseu existențial și axiologic identitar sub semnul nobil al creativității și spiritualității.

Participanții și publicul adresează cuvenitele mulțumiri Fundației Vorel și tuturor celor care au contribuit ca acest remarcabil eveniment să se așeze sub semnul perenității…

Valentin Ciucă

O imagine panoramică a stadiului evolutiv al artelor plastice

La Piatra Neamt s-a deschis cea de a XI-a Bienală de artă „Lascăr Vorel”. Prestigioasa manifestare și-a câștigat de la o ediție la alta renumele și statutul cultural de acțiune care polarizează valorile artelor plastice contemporane din România.

Organizatori responsabili și pasionați, Fundația „Vorel”, Consiliul Județean, Uniunea Artiștilor Plastici și Muzeul de Artă au reușit și de această dată, poate mai mult decât la celelalte ediții, să propună publicului o reprezentare a stadiului actual al artelor plastice de pe întreg teritoriul românesc, cu totul remarcabilă. Expun pe simezele Muzeului, pictori, graficieni și sculptori din vestul țării – Timișoara, Oradea, Deva; din nordul și centrul Transilvaniei – Baia Mare, Bistrița, Cluj, Târgu Mureș sau din sud – Vâlcea și Craiova, apoi Constanța, Tulcea, Galați și Braila iar din vecinătățile gazdelor organizatoare, de la Botoșani, Iași, Bacău sau Vrancea.

Avem, în fapt, la o primă vedere, imaginea panoramică, am putea spune, a stadiului evolutiv al artelor plastice într-o reprezentare selectivă. Se cuvine a fi subliniat ca un fapt pozitiv, numărul mare al participanților și, evident, al lucrărilor. Datorită acestui fapt, expoziția din sălile Muzeului nemțean pare aglomerată. Remarcăm diversitatea stilistică și nivelul calitativ și valoric al expoziției în ansamblu.

Autorii lucrărilor sunt artiști care aparțin tuturor generațiilor, de la debutanți la octogenari. Publicul este invitat să asiste la o elevată întâlnire cu lucrări care definesc o remarcabilă secvență selectivă asupra stadiului actual al orientărilor de viziune și stiluri în artele plastice contemporane pe teritoriul României.

Subliniem sârguința și profesionalismul organizatorilor, eforturile depuse cu generiozitate pentru a susține și finaliza evenimentul. Juriul a avut dificila misiune de a decide asupra premiilor, alegând dintre cei buni pe cei mai buni. Dovada sunt numărul mare de nominalizări.

Liviu Suhar

Un festival al artelor plastice la Muzeul de Artă Piatra Neamț

Desfășurată de mai mulți ani la Muzeul de Artă Piatra Neamț și ajunsă acum la a XI-a ediție, Bienala Națională de Artă ”Lascăr Vorel” este un festival al artelor plastice care încăntă sufletele și confirmă valorile.

Piatra Neamț devine, astfel, un dentru de modernitate artistică, reunind artiști din toate regiunile țării și reflectând în expoziția amplă toate direcțiile și tendințele artei românești contemporane.

Lucrările artiștilor premiați, intrate în colecția muzeală prin donație, completează generos viziunea publicului asupra evoluției spirituale a neamului nostru, pe simezele noastre regăsindu-se permanent semnele înnoitoare ale postmodernismului, alături de cele tradiționale.

Colaborarea și ajutorul acordat muzeului din Piatra Neamț de către Fundația ”Vorel”, încă de la prima ediție de după 1990, a contribuit la reușita acestor evenimente culturale, așteptate cu interes de public, critici de artă și artiști, deopotrivă, Bienala ”Lascăr Vorel” devenind o manifestare profesionistă, un plus de imagine pentru orașul nostru.

Violeta Dinu

Sursa: https://plantavorel.ro/ro/bienala-2009/index.html

Evenimente